Principem animace je sestavení po sobě jdoucích obrázků takovým způsobem, aby vytvořily dojem pohybu. Kreslené obrázky tím ožijí a mohou vyprávět příběh. Animaci dnes můžeš vytvářet i bez nákladné a složité techniky.
 

ANIMACE reálných předmětů

Základem je mít digitální kameru nebo fotoaparát na stativu (stačí i mobil se slušným foťákem a nebo webová kamera). Pak si vyčleníme prostor, který nám objektiv kamery bude zabírat. Na tomto místě se bude odehrávat náš děj. Třeba na psacím stole budeme pohybovat předměty. Po každém malém posunutí předmětů zmáčkneme spoušť foťáku a vyfotíme jeden obrázek. Znovu posuneme předměty a znovu vyfotíme. Takhle je potřeba nafotit stovky obrázků, aby vznikl jeden záběr. Ze záběrů potom složíme filmový děj. Aby vznikl plynulý pohyb musíme počítat, že na 1 vteřinu promítání potřebujeme aspoň 3 až 12 obrázků.
 

Vytvoření kreslené animace

Buď obrázky vytvoříme na papíru tužkou a nebo přímo v kreslícím programu v počítači. My se budeme věnovat kreslení v počítači, protože je dnes dostupné pro každého.

A) Pokud budeme chtít vytvořit animovaný film z fotografie, tak budeme postupovat takto:

  • nasnímáme fotku (třeba medvídka) do počítače
  • v animačním programu medvídka z fotky vystřihneme, tak aby byl bez pozadí. Pozadí si můžeme dokreslit a nebo dodat z jiné fotografie.
  • Když chceme, aby medvídek zamával pacičkou, tak pacičku odstřihneme od těla medvídka (uděláme z ní samostatnou část fotky medvídka) a dáme si ji do samostatné animační vrstvy, kde s ní budeme pohybovat. Pak už si jen zadáme délku pohybu a spustíme si přehrání. Tím vznikne animace, kde medvídek mává.

 

B) Pokud budeme chtít vytvořit kreslenou animaci postupujme takto:

  • v animačním programu chceme nakreslit kreslenou kočičku která se na nás usměje.
  • Nakreslíme hlavičku kočičky s oušky, ale bez očí a pusy;
  • Pusu a oči nakreslíme v jiné animační vrstvě. Aby se na nás kočička usmála, musíme nakreslit spoň 5 různých fází jak úsměv vzniká. Fáze seřadíme za sebe a tím při přehrávání vznikne pohyb úsměvu.

 

 
 
Složení (sestřih) jednotlivých záběrů vytváří filmový děj, kterým můžeme odvyprávět příběh. Aby nám animace opravdu ožila, můžeme jí podložit hudbou, vyprávěním nebo zvuky (třeba ruch tramvaje, cvaknutí zámku, kroky, bouřka apod.). Hotová animace se pak z počítače vyrendruje jako video, a to už nám můžete poslat do soutěže.
(Vysvětlení: rendrováním rozumíme proces, kdy nám příslušný program z počítačových nul a jedniček vytvoří reálné obrázky, které seřazeny jeden za druhým tvoří pohyb na videu.)
 

Pokud se chcete opravdu animaci věnovat, najdete bezpočet různých animačních počítačových programů, například CAMTASIA, ADOBE-FLASH, střihových programů pro PC i MAC (např. Windows Media, iMovie). Pokud nemáte mámu či tátu animátora, je ideální přihlásit se do školního kroužku animace.